De storing duurde ongeveer een kwartier, liet een woordvoerster weten.
Het ging om een zogeheten DDos-aanval. Hierbij wordt een grote hoeveelheid
verkeer naar bepaalde servers gestuurd, waardoor die tijdelijk onbereikbaar
kunnen worden.
Inmiddels doen alle systemen het weer, meldt het Twitter-account van de bank.
Door een DDos-aanval was onze dienstverlening en iDEAL korte tijd niet beschikbaar. Alles werkt inmiddels weer. Bedankt voor jullie geduld.
— Rabobank (@Rabobank) 15 april 2013
Nederlandse banken en het betalingssysteem iDeal zijn de afgelopen weken
herhaaldelijk het slachtoffer geworden van cyberaanvallen, waardoor
verschillende onlinebanksystemen soms niet beschikbaar zijn. In het hele
Nederlandse bankenlandschap is nu volgens De Nederlandsche Bank een
verhoogde waakzaamheid van kracht.
Ook de website van de NS was het doelwit van een cyberaanval. Vrijdagavond was
NS.nl een uur lang uit de lucht.
'Storingen zijn overmacht'
Boele Staal, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken,
benadrukte maandag dat banken er echt álles aan doen om problemen te
voorkomen. De schade die ondernemers oplopen door de storingen bij de
banken, is volgens hem evenwel niet in te schatten. Compensatie is ook niet
aan de orde, want de storingen zijn overmacht, aldus Staal.
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) zei daarom donderdag
dat mensen ervoor moeten zorgen dat ze thuis en onderweg voldoende contant
geld bij zich hebben.
Detailhandel Nederland vindt dat nog moet blijken of sprake is van overmacht.
Volgens de belangenorganisatie liet bij de storingen onder meer de
communicatie van de banken te wensen over. "Goede nood- en
communicatieprotocollen zijn nodig en alternatieven in de vorm van
backupsystemen", aldus een woordvoerder. Volgens hem gaat het er niet alleen
om om verstoringen te voorkomen, maar ook de schade te beperken bij
storingen.
Daders onbekend
Het is nog steeds volstrekt onduidelijk wie er achter de aanvallen zitten. "Er
zijn veel gissingen", beaamde Staal, die nog eens benadrukte dat er geen
sprake van "hacking" was.
Wat wel opvalt is dat er na zo'n aanval meer pogingen tot phishing worden
gedaan, maar het is niet duidelijk wie dit doen: de veroorzakers van de
overlast of de mensen die van alle verwarring willen profiteren. Phishing is
het ontfutselen van wachtwoorden en inlognamen van rekeninghouders.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl